keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Ruotsiin

Loma alkoi tosiaan suunnittelulla Ruotsiin menoa ja katseltiin vaihtoehtoja, että ollaanko vain Tukholmassa vai mennäänkö etäämmällekin. Otetaanko auto mukaan vai jätetäänkö Etelä-Suomeen.
Toisena, että missä siellä yövytään? Hannalla oli kokemuksia laiva hotellista, joten sellainen sitten varattiin. Sijainti oli aivan loistava, kun se sijaitsi vanhan kaupungin rannalla, lähellä laiva reittejä skansenille ja metro-asemalle.

Pitää mainita että helteitä oli luvassa Tukholmaan, joten sehän minulle sopii.

Laivalle päästyään heti katsomaan lapsille suuntautuvia ohjelmia ja heti aluksi oli karkki-bingoa, joten Ville Viikinki sitä oli pitämässä, ja sieltä sitten reissu aloitettiin. Myös lasten leikki paikat tulivat tutuksi, mutta myös kannella oli hyvä olla, kun lämmintä tosiaan piisasi.

Buffetissa käytiin välillä syömässä ja sitten leikit taas jatkuivat.

Oli oikein mukavasti tehty erillaista ohjelmaa ja temppuilu paikkoja lapsille.

Aamupalan jälkeen sitten jo oltiinkin Ruotsissa.

Satamasta ostettiin kolmen päivän liput paikallisliikenteeseen, joilla päästiin kulkemaan laivoilla, metroilla, trameilla, busseilla. eli aika vaivattomasti.

Laiva hostelliin vietiin tavarat, mutta sitten kuitenkin heti lähdettiin katsomaan Skansenia ja ostettiin vähän evästä, mitä sitten maisteltiin saarella.

Oli monenlaisia eläimiä ja rakennuksia missä käsityöläisiä oli aikoinaan ollut.

suihkulähteestä otettiin välillä lisää vettä, kun oli aika lämmin keli.

Illalla sitten käytiin vanhassa kaupungissa vielä maistelemassa jotain kreikkalaisesta paikasta.

Lapset syötyään, menivät he leikkimään lähi piazzalle.

Juomista kului yllättävän paljon ja sitten niitä Aapo ja Liinu pääsivät palauttamaan seuraavana päivänä lähi ICA innalaan vanhassa kaupungissa. ja saivat pikku suklaat ostettua itselleen.

Aamu eväiden oston jälkeen suunnattiin taasen pienen lauttamatkan jälkeen Djurgårdeniin. Meri-ilmastokin oli ihan helteinen. Junibackenille sitten suunnattiin. Missä on kerättynä kaikki ruotsalaiset lastenkirjojen aiheet. Olihan se hieno paikka ja kokemus.

Ja vielä hienompi kokemus, kun oli niitä lasten kirjoja jo etukäteen luottu. Oli helppoa sanoa, että tuollahan se Eemeli on taikka, mimmi lehmä sun muut ovat.

Eemelin kolttosia.

Kaikista parasta siellä oli se vaunumatka näihin kaikkiin seikkailuihin. oli kyllä 15minuuttia kestävä retki ihan upea.

Joku junibackenilla oli halunnut pukeutua Pepiksi.

Mimmi-lehmä ja Liinu

Aamupäivä meni hyvin junibackenilla. Sitten olikin jo päikkäri aika, eli hetkeksi levähtämään laivalle. illemmalla sitten tutkittiin, että mistä löytyisi uimapaikkaa ja maauimala keksittiin.

Eikun kamat kantoon ja metrolle.

Alue oli aika iso ja hintakin oli ihan sopiva.

Monenlaista allasta oli, joten jokaiselle jotakin.

Oltiin tosiaan altaalla melko myöhään, sulkemiseen asti. Sitten rattailla lähdettiin tallustaan ja etsimään ruokapaikkaa. Ensin käytiin rennosti kiikkumassa hämähäkki verkkokeinuissa ja katseltiin paikkoja. Lopulta löydettiin kebab-pikaruokapaikka, josta sitten ostettiin iltapalat. Italialainen ruokapaikka sulki just ovensa meidän edestä.

Sitten kylläisenä laivalle nukkumaan. Oli taas yksi päivä seikkailtu.

jossakin välissä mietittiin, että onkohan kasvitieteellinen puutarha jossakin lähellä metroliikennettä. Eli se oli seuraavan päivän suunnitelma, mennään sinne katsomaan, että mitä siellä näkyy. Kotimaassa omalla pihalla on vielä kysymysmerkkinä, että minkälainen pensas-aita laitetaan. ja muutenkin katsomaan mitä siellä näkyy..

Se olikin oikein hieno alue ja mukavia polkuja ja sittne paljon nähtävää. Bergianska oli nimeltään ja kuumimpaan aikaa tietty oltiin liikkeellä. No heti aluksi mentiin katsomaan ranta paikkoja, jossa sai vilvoitella jalkoja.

Matkalaiset kärryssä.

Tyttö vilvoittelemassa

Lumpeen kukkia

Yhdellä juna-asemalla seisoskeli juna, jonka päätepaikka olisi Solsidan-sarjasta, joten sitäkin mietittiin, että otetaanko juna ja mennään sinne käppäileen. Kuitenkin päätettiin jättää seuraavaan kertaan..

Kasvitieteellisessä puutarhassa oli se haasteellista, ettei oikein ymmärtänyt kasvien nimiä jos jokin näytti hyvältä.

Illalla mentiin sitten Italialaiseen ravintolaan, joka oli nähty ekana iltana vanhassa kaupungissa, olihan hieno kokemus, mukavia tarjoilijoita ja ruuat aivan huippuluokkaa.

Minun menuni..

Ruuan jälkeen sitten muut ostivat vielä jotkut suklaat suklaa kaupasta ja pehkuihin.

Viimeisena päivänä sitten suunnattiin yhdelle kauppatorille, jonka lähellä olisi jotain kirpputoreja, mutta ei oikein löydetty niitä ja sitten käytiin kauppakeskuksessa siinä lähellä. Aapo löysi sieltä poliisin paidan, jonka lupasin ostaa ja Liinulle kengät, kun vanhat haisivat jo niin pahalle.

Sen jälkeen olikin jo ruuan aika. Löydettin oikein mahtava Sushi paikka ja syötiin siellä. Itse päätin käydä katsomassa yhden BOSE-liikkeen, josta olisi voinut saada kajareiden takakiinnittimet, mutta ei ollut oikeita. Siinä matkalla bongasin yhden urheiluliikkeen, josta kävin katsomassa sandaaleita. Niin oli palolaitoksen väkikin tullut kenkä ostoksille. oikein kahdella palo-autolla. Huvitti hieman. ei varmaan onnistuisi Suomessa.

Gröna lundin huvipuisto, missä ei vielä käyty, koska lapset ovat aika pieniä.. ja muutakin nähtävä oli.

Tuoreet porkkanat maistuivat matkalla hyvin.

Kasvitieteellisen puutarhan lähellä oli hyvä laituripaikka, missä oli hyvän vähän käydä vilvoittelemassa. Vesi tuntui kylmältä, mutta ulkona olikin aika helle, joten lämpötilaeroa oli jonkun verran.

Siinä vielä meidän Ruotsin reissun majapaikka.

Loman alku sujui aivan loistavasti Ruotsisakin. Ensi kerralla voisi tehdä samalla tavalla ja tutustua vain lähipaikkoihin, mutta voisi ottaa tietty autonkin mukaan ja tehdä jonkun päiväretken hieman kauemmaskin..

perjantai 4. heinäkuuta 2014

Kesäloma alkaa

Kesäloma alkoi ja muu perhe oli lähtenyt Turkuun lomaileen, Make ja Anne tulivat piipahtamaan meillä ja tehtiin hieman pihavaluja ja savustettiin kalaa kahdenlaistakin.

Kalat savustuneet.

Liinu muumi-maailmassa Nipsun kanssa.

Muumitalo vielä taustalla.

Parven tekoa olen kovasti suunnitellut työhuoneeseen, mutta ei se ole kovin edistynyt. Nyt sitten kun oli serkut tulossa Suomeen niin jotenkin homma käynnistyi. Runko seinään kiinni ja naapuriakin tarvitsi kaveriksi, että saa etureunan palkin nostettua paikoilleen.. Kaikki tavarat on jäänyt raksalta ylimääräiseksi, joten ei hirveitä kuluja ollut edes.

Muu perhe tuli kotia, joten uudestaan savustamaan kalaa. Pitihän sitä harjoitella, että voi vieraille sittne tarjota.

Parvi näyttää jo valmiimmalta, sitten vain patjoja ostamaan. Tikapuut kanssa tehdä..

maanantai 30. kesäkuuta 2014

keski kesä

Kesä koittaa ja on kesäkuu. Ensimmäiseksi reissuksi merellä tänä kesänä oli työpaikka järjestänyt oikein mukavan reissun Söderskärin majakalle. Matkalla tarjottiin oikein maittavat merelliset herkut.
Majakalla oli opastettu kiertokäynti majakan historiasta. Mielenkiintoinen tarina.

Sitten meidän varaston kuvien päivitykseen ja ikuiselta tuntuvaan lupaprosessiin, jossa vierähti tovi jos toinenkin. Hyvissä ajoin keväällä alettiin tekeen kuvia, mutta kuinkas siinä käykään. No siitä lisää syksyllä.

Teltta sentään oli aika kivuton pystyttää terassille. tarkoituksena oli testata kokoperheellä siellä nukkumista, mutta toisin kävi. no puolet jäi sinne eka yönä ja seuraavana sitten loput.

Meidän kasvitarha. Liinu kovasti niitä hoiti.

Talliin portaiden levennys projekti. Maali vielä uupuu.

Porschella pääsin pienelle koeajolulle ja samalla hain Aapon liikkarista. Kattoauki ja mahtavat soundit. Aapon kommentti oli, kun kysyin miltä tuntuu olla avoautossa: Täältähän kuulee linnun laulua. Painoin poljinta ja totesin, että "linnun laulua". Kyllä isää meinas hieman hymyilyttää.

Multa kuorma otettiin lisää ja eihän se mihinkään riittänyt. No kun varaston saa valmiiksi niin ehkä sitten otetaan lisää.

Vuoren päällä.

Satamassa oli Riku motorilla aktiivipäivä lapsille ja siellä Aapo pääsi testaan kuivapurjehdusta.

Lotalla ja Jonnella oli kolmoisjuhlat ja puolikas sika oli hommattu Merosen lihatilalta. Olihan mahtavat syömingit, vaikka kesä iltana sai toppatakit ja viltit päällä terassilla oleskella.

Minikaivurilla hommat jatkuu. Onhan mahtava laite.

Terassilta puuttuu kunnon pöytä, eli eikun tekeen sellainen, että saa tarpeeksi ison.

Pöydän pystytys käynnissä.

Sitten onkin jo juhannusjuhlien aika. Partiolaisten mökille Siikaniemeen siis. Tilaa riitti yhdelle perheelle hyvinkin.

"kalastamassa"

Lähdössä veneileen

Hieman kalasteltiinkin, mutta ei mitään saatu.

Onneksi oli kalat hankittu jo aiemmin, eli vain savustus tarvi hoitaa. Samalla letut paistui hyvin nuotiolla.

Vesi oli kylmää järvessä vielä, mutta toista oli uima-altaalla, jossa temmellettiin kokoperheen voimalla välillä saunassa lämmitellen.

Juhannus sunnuntaina hieman jatkettiin pihan muokkausta. Oli Naapurikin saanut koneen pihalle.

Ikean reissu ja leikkipaikka.

Reunakivetyksen tekoa samalla. 2 metrin betoni "tankoja", jolla rajataan nurmikon ja kivetyksen rajat. Matkaa noin 60metriä, joten muutaman kangen tarvii valaa.